Dags Att Vakna

Vegan i Gdansk

Ny destination, nytt inlägg. Denna gången har jag varit vegan i Gdansk (Polen).

Vi trippade över till Polen på en långweekend (Fre-Mån) och har främst bara hängt på caféer, strosat omkring, och myst. Vi bodde mitt i Gamla stan, så stros fanns nära till hands! Gdansk är verkligen en vacker stad, och du har ju dessutom strandliv bara 25 minuter bort (Sopot). Vi åkte faktiskt en sväng till Sopot en dag, men jag var inte ett stort fan av stranden där.. Alltså.. Den var så fin, men det var så himla packat med folk att det var svårt att njuta. Jag hade dessutom mensvärk från helvetet så det sabbade ju också lite. Men ah, vädret var fint!
Rekommenderar Gdansk till alla som vill ha en mysig weekend och bara umgås, dricka billigt vin, äta gott och bara koppla av. Du kommer dit billigt med flyg, kan bo billigt med bra standard, maten är billig och det finns bra shopping (haha billigt billigt). Nu till vegansnacket.

Warszawa har ju ett rykte om sig att vara dröm för veganer, så jag var lite förberedd på att även Gdansk skulle ha en del att erbjuda i matväg, vilket det också hade. Jag upplevde det som att personalen på caféer och restauranger hade kunskap om vad vegankost innebar, och kände mig aldrig osäker när jag beställde. Vi är lite bortskämda här i Sverige med substitut, men i Polen upplevde jag att de använde sig av en hel del sådana. Många gånger kunde man välja mellan soja, havre eller nötmjölk, jag åt även kababsubstitut en gång, och de bakade mycket med chiafrön som substitut för ägg.

Nedan rekommenderar jag lite restauranger och caféer som vi besökte!

Dobra Kawa

Här åt vi frukost två dagar. Ligger i Gamla stan, så vi hade bara tio minuters promenad hit från vårt hotell. Jag åt macka med hummus (kostade typ 15 kronor) och granola med havremjölk och massa nötter (typ lika billigt). De hade även ett gäng juicer att välja mellan. Dobra Kawa betyder "gott kaffe" och här serverades verkligen gott kaffe (haha) som på de flesta ställen vi besökte i Polen. Jag är ganska kräsen med min cappuccino, haha. Gällande kaffe fanns det havre- soja-, eller mandelmjölk att välja mellan.  Om du, som jag, vill ha kaka till frukost, så fanns det flera veganska alternativ. De använder chia mycket i bakning, vilket jag inte gillar så mycket i vanliga fall, men jag åt faktiskt en riktigt god tårta här. Om du är osäker så finns vegansk glass också.

Retro café

Även Retro ligger i Gamla stan men lite mer centralt. Detta är ett riktigt mysigt café med supertrevlig personal! Vi var här först och främst för deras goda kaffe, men kom också en dag för frukost. De har havregrynsgröt med flera alternativ för topping. Såg även andra frukostalternativ. De hade grym lemonad också! Drack både roslemonaden, och min favorit med lavendel.

Avocado Bistro

Detta stället ligger inte i Gamla stan utan en bit därifrån i ett område med flera bra veganställen (bland annat en vegansk mataffär) och gallerior. Avocado är ett supermysigt ställe som serverar supergod veganmat (främst lunchmat) och fika. Vi åt här direkt när vi kom från flygplatsen. Jag åt en jättegod curry med tofu, baserad på kokosmjölk, och Benjamin åt en grön hamburgare som också såg grym ut!

Vege Pizza Port

Detta är egentligen ett pizzaställe (som ni kanske förstod) men just när vi var där hade de ingen pizza, ironiskt nog. Oftast har de pizza med vegansk ost och substitut till skinka etc. De byter tydligen ut sin meny väldigt ofta, men allt de serverar är veganskt. . Nu i efterhand är jag typ glad de inte hade pizza för jag åt den bästa kebabrullen ever. Var skeptiskt till kebabsubstitut men det funkade jättebra, och de hade lyckats med en sås som verkligen smakade som vit kebabsås, omg så bra. Drack även den bästa basilikalemonaden här!!! (snöar in mig på lemonad, det är ju så gott).

Hummus Land

Förstår ni? Hummus Land, en dröm. De hade hummus med tusen olika smaksättningar, grym falafel, sallader, supergod salsa - allt var veganskt. Rekommenderar detta stället så mycket! Det verkligen levererade. Var mätt i åtta timmar.

Pierogarnia Mandu

Detta stället serverade polska piroger (typ dumplings) och hade flera veganska alternativ. Veganalternativen var separerade från den vanliga menyn vilket jag tycker är fantatiskt, gör en så mycket tryggare. Vi åt här första kvällen och åt då friterade dumplings med tofufyllning. Man fick en så galet god vegansk mayo till som smakade typ som bea. Hade typ kunnat dricka den. Vi gick tillbaka hit sista dagen för att äta samma sak igen men då var de tyvärr slut, så lite motvilligt beställde jag kokade dumplingt med kål i och lite annat smått och gott (såklart med mayo-dippen) och de var också hur goda som helst! Rekommenderar verkligen. Personalen var dessutom supertrevlig och ett glas vin kostade 15 kronor. Ingen bild här ifrån eftersom hade nog mayo runt helt munnen.