Dags Att Vakna

Vegan på Santorini

Efter att jag varit i Costa Rica gjorde jag ett inlägg om att äta veganskt där. Ni hittar detta inlägget här. Jag tänkte nu göra ett liknande, men denna gången har jag varit på Santorini

Santorini är en Grekisk ö som är känd för sina solnedgångar och för sina vita hus. Jag förstår hypen till viss del, trotts överskuggas det vackra lite av turisternas solhattar. Solnedgången var vacker dock (även om den inte slog Costa Ricas).

Jag och min pojkvän är inte världens största charter fans, men vi åkte dit tillsammans med min mamma, pappa, lillasyster och hennes pojkvän vilket såklart gjorde resan helt fantastisk i alla fall! Och ja, det är ju faktiskt fruktansvärt härligt att lyssna på poddar under ett parasol och att träna yoga på balkongen i 30 graders värme.

Vi bodde i en liten ort som heter Kamari. Jag rekommenderar verkligen Kamari om du ska åka till Santorini, där är det inte alls lika packat med turister som i Fira och Oía. Kamari hade en grymt vacker strandpromenad med helt amazing uteserveringar. Alla var inredda så himla fint, och alla som serverade var så trevliga.

Jag, mina lillasyster och mamma

Nu till att äta på Santorini, som ju faktiskt var meningen med detta inlägget;

Matkulturen på Santorin
På Santorini äter man mycket fisk, skaldjur och ost. Detta serverades på alla restauranger. I Europeska medelhavsländer upplever jag även generellt att sallad inte är ett givet tillbehör till maten som det ju ofta är i Sverige. Den grekiska salladen är ju såklart en klassiker, det är bara sallad, tomat, oliver och ost toppat med olivolja. Varje gång man beställde en rätt och tog bort osten blev de lika förvånade. Två gånger fick jag osten serverad bredvid (ifall jag skulle ångra mig). I övrigt är såklart Santorini väldigt influerat av turismen, så du hittar absolut annat än grekiskt.

Vi hade frukost på hotellet. Det var en enklare frukost som uppskattades av köttätarna i resesällskapet (haha) och av mig också, som inte är så kräsen med mat på semester. Det som serverades var korv, ägg, bröd, smör, ost, nutella, olika sylter, grekisk yoghurt med aprikos, honung och annat som innehåller djur eller dess biprodukter.. Jag frågade personalen första dagen om det var mjölk i brödet, och fick till svar att det inte var det. Ni som äter veganskt vet att man inte alltid kan lita på folk, men jag valde att göra detta i alla fall, och brödet var ganska basic så jag åt det (Regel: Fluffigt, vitt, bröd, tenderar att ha mjölkpulver i sig). Min standardfrukost bestod av två brödskivor med tomat, gurka och salt på, massa oliver (oliverna är Grekland är så fantastiska, precis som tomaterna), lite frukt, juice och kaffe. Det fungerade, mest för att tomaterna och oliverna var så fantastiska. Jag gick sedan upp på hotellrummet och åt Oreokex, så ja, det var kanske därför det funkade så bra, haha. Jag hade hoppats på att hitta mer avokado, men det var väldigt sällan det serverades eller fanns på menyn i Santorini, annars är ju det en favorit som pålägg. Det var också sällan bönor serverades, därav blev min frukost alltid lite proteinfattig.

En rätt som jag verkligen rekommenderar att äta på Santorini är fava! Fava är som en hummus på gula ärtor som serveras med kapris, lök och olivolja. Det är gott med bröd eller till pommes, och faktiskt väldigt mättande. Jag beställde Fava flera gånger och den smakade alltid olika haha.. Om än alltid god! Jag tyckte den var godast ljummen och smaksatt med vitlök och citron. Jag ska sätta ihop ett bra recept på detta och presentera för er!

Kamari

Om du bara uteslutit kött ur din diet så kommer inte Kamari, eller Santorini över huvud taget, att vara svårt för dig att äta i. Alla restauranger erbjuder flertalet lakto-vegetariska alternativ. Veganska alternativ däremot är det svårare med.. Personalen är dock villiga att hjälpa dig genom att ta bort ingredienser från huvudrätterna och smakerna var trotts det väldigt bra. Jag kommer inte skriva alla restauranger jag åt på, utan hålla mig till de veganvänliga.

Navy's

Navy's var en stor favorit hos oss! De var den enda restaurangen som jag var på som faktiskt hade en helt vegansk meny, men de hade också köttalternativ. Vi kunde gå dit hela familjen och alla blev lika nöjda. Servicen var grym och vinet var gott. Massa plus för Navy's!

Risotto på råris med kokosmjölk och indiska kryddor

Zuccinipasta i cashewgrädde med körsbärstomater

Sötpotatis med rostade kikärtor och tahinidressing

Här åt vi även frukost en dag då de hade flera veganska frukostalternativ! De hade också islatte på sojamjölk (dröm!). Rekommenderar starkt.

Kiwi Chinese & Thai

Kiwi är en klassisk thai restaurang med alla de "vanliga" rätterna. Personalen visste precis vad vegan var och försäkrade mig om att rätterna jag beställde inte skulle inenhålla gömd fisksås eller ägg (som ju ofta är det man behöver passa sig för i den asiatiska köket). Jag åt wokade grönsaker i sojasås med cashewnötter och ris, vegetarisk sushi (även denna utan avokado.. hmm?) och vegetariska vårrullar. Även här bra service, och gott vin! Det känns alltid tryggt att äta någonstans där personalen har koll, haha..

JuiceMe

JuiceMe är typ en juicebar, inga sittplatser, men nära stranden så man kan gå upp o ta en juice och sedan traska iväg med den. Helt ärligt så var inte frukten något märkvärdigt i Santorini, vilket gjorde att juicer och smoothie (som jag annars tenderar att leva lite på utomlands) var lite.. mjää.. På JuiceMe hade de dock flera alternativ av smoothies och juicer, och även en vegansk macka som faktiskt var jättegod bortsätt från att det var way too much bröd.

Fira

Fira är Santorinis huvudstad. Fira hade ett jättemysigt centrum med små gränder och mysiga butiker (med dyr shopping), och många serveringar hade grym utsikt över havet.

Tråkigt nog så var Fira verkligen inte bra på veganmat; tipsa gärna, men jag hittade ett ställe som serverade veganskt. Jag sökte mig ändå omkring en hel del, men på nästan alla ställen verkade begreppt "vegan" vara obekant och även om jag sa vad jag åt och inte åt så blev jag erbjuden rätter med ost.. Hur som, det stället jag faktiskt hittade var superbra!

Falafeland

Falafeland var alltså det enda stället jag hittade som serverade veganskt i Fira. Som det låter - falafel. Grym falafel, grym hummus. Inte grymt läge. Falafeland ligger precis vid huvudvägen och det kör konstant bilar, motorcyklar och fyrhjulingar förbi.. Men ett bra lunchställe för deras utbud! Det var också jättebilligt vilket såklart ger dem ett jätteplus!

Oía

Oía har en hel del restauranger som Google säger är veganvänliga, dock har jag inte besökt dem. Vi var i Oía en kväll för att se den omtalade solnedgången. Det var crazy med turister, man kunde knappt röra sig. Under dagen ringde jag till två restauranger, som sas var veganvänliga, för att boka bord; den ena fick jag inte tag i, och den andra var fullbokad. När jag kom fram insåg jag att det kanske var bäst att boka flera dagar innan med tanke på turismen, haha, så; rekommenderar er att boka här dagen innan.. minst..

Jag minns inte vad restauranger vi till slut hamnade på hette, men den låg fantastiskt med en jättefin utsikt som de säkert tog betalt för; allt var ganska svindyrt, haha.. De var väldigt serviceminded dock. Jag beställde en rödbetssallad och tog bort fetaosten och frågade om jag fick lite hummus istället. Killen tittade rätt weird på mig men hummus fick jag! Haha.. De hade lagt effort i min rätt trotts att jag krånglade med dem (många vet att när man specialbeställer så känns de som de bara slänger ihop lite utan omsorg.. tråkigt) så jag var väldigt nöjd!

Sammantaget var det inte jättelätt att vara vegan på Santorini, men man behövde inte heller överleva på endast pommes. Hyr en motorcykel och  ta er runt till restauranger som har veganska alternativ, och våga fråga och lägga om rätterna själva, så är det inga problem! Santorini är grymt vackert, och värt ett besök hur som helst!