Dags Att Vakna

Vegan i Sydafrika

Förra året skrev jag om veganutbudet i Costa Rica, på Santorini och i Gdansk och idag vill jag berätta om årets första resa; Sydafrika! Det visade sig att Sydafrika inte bara har vacker och skiftande natur och fantastiska djur utan också väldigt bra veganmat.

Något som underlättar enormt, som vegan, i Syafrika är att Sydafrika är engelsktalande; jag slapp alltså plugga in matglosor flera veckor innan avfärd, haha. Sydafrika har heller inte en superinpräglad matkultur (åtminstånde inte vad jag förstod) utan matkulturen är generellt sätt väldigt influerad av världsmaten. Utbudet var alltid varierande och det var sällan svårt att hitta restauranger som serverade veganska alternativ.

För mig, och min emetofobi, var det också en trygghet att kunna dricka kranvatten nästan överallt i Sydafrika. Detta gjorde att man aldrig behövde oroa sig över is i drickan, förorenad sallad osv. Relaterar ni? En stor huvudvärk som släppte! Tyvärr upplevde jag dock inte frukt/- och grönsaksutbudet som något fantastiskt. Ungefär som i Sverige, mycket importerat. Det var heller inte sådär superbilligt med frukt- och grönt. Inte att jämföra med Asien eller Costa Rica..  Nästa gång får det nog bli en resa till Asien bara för fruktens skull, haha.

I frukostväg fann jag heller inga större problem. Jag är inte så kräsen så nöjer mig ofta med bröd och grönsaker till frukost. Generellt sett är brödet i Sydafrika mjölkfritt. I en del länder är det supersvårt att hitta mjölkfritt bröd, så att brödet ofta är mjölkfritt underlätter jättemycket i frukostväg! Avokado fanns det också gott om (yey!) så pålägg kunde alltid ordnas. Många hotell serverade engelsk frukost, så då kunde man ju också peta i sig lite bönor i tomatsås (jag menar, akta proteinbrist, haha).

Matpriserna i Sydafrika är lägre än i Sverige, drygt halva priset jämfört med här i Stockholm, skulle jag ändå säga. Om vi åt tvårätters middag och drack ett varsitt glas vin betalade vi i snitt 300 kronor för oss båda, så det var helt okej! Man förväntas dricksa typ 10% eller såklart mer vid god service.

Det var lite allmänt om Sydafrika. Nu tycker jag vi går vidare till lite restaurangförslag och upplevelser av veganlivet i de olika platserna vi besökte under vår resa! Jag kan redan nu säga att jag inte varit superduktig på att fota mat.. Hade sällan min kamera med mig ute men försökte komma ihåg att ta lite telefonbilder, men ni vet; man är ju hungrig, haha...

Johannesburg/Greenside

Vi började vår resa i Johannesburg. Vi ville ha ett par dagar och bara landa innan vi åkte vidare på Safari i Pilanesberg. I Johannesburg bodde vi i ett jättemysigt guesthouse med familjekänsla och jättefin trädgård. Området vi bodde i hette Greenside och hade flera veganska restauranger som vi kunde utforska.

Spiceburg

Spiceburg var den första restaurangen vi besökte efter att vi kom fram till Johannesburg. En indisk restaurang i Greenside med jättetrevlig personal och mycket gott vin! Personalen kunde sin mat och de hade full koll på vad vegan innebär. Menyn avgränsar vegetariska alternativ (lakto-ovo- och veganska) i menyn och veganalternativen är tydligt utmarkerade. Personalen såg till att då man beställde vegansk rätt fick man också veganskt bröd innan maten. Maten var jättegod; bra kryddad, fräsch och vällagad. Det gick snabbt att få maten och servicen var superbra! Vi åt faktiskt här två gånger. Jag åt en kikärtsgryta med Tikka Massala kryddor första gången, och andra gången åt jag någon grönsaksgryta.

Conscious 108

Dagen därpå lunchade vi på Conscious 108. En jättemysig helvegetarisk restaurang som serverade allt från frukost, bowls, pizza och dessert. Här hade de till och med veganska milkshakes! Dock var vi alldeles för mätta efter maten för att testa dem, haha.. Rekommenderar verkligen detta stället!

Hell's Kitchen

Vill slå ett litet slag för Hell's Kitchen i Melville, Johannesburg, också. Vi var där en söndagskväll då många restauranger i området höll stängt, och jag tänkte att jag åtminstånde borde kunna få en pizza med tomatsås, haha. Personalen här var supertrevlig och otroligt service-minded! Det var inga problem för mig och Benjamin att få en delad pizza, ena sidan med ost och andra utan. De hade verkligen separerat jättenoga och på min halva fick jag extra mycket mandel, karamelliserad lök och butternut som tillbehör! Pizzan var verkligen supergod, och vi var jättetacksamma för ansträngningen!

Safari/Pilanesberg

Vi valde Pilensberg före Kruger då vi blivit tipsade av en bekant från Sydafrika. Pilanesberg är mycket mindre, och då vi bara skulle vara på safari i tre heldagar så ville vi hinna se så mycket som möjligt på den tiden. Vi vart jättenöjda med vårat val; Pilanesberg var helt fantastiskt! Helt klart resans höjdpunkt! Hur många djur- och naturdokumentärer du än ser på, kommer du aldrig ens komma nära känslan av att på nära håll se dessa vackra djur i sin naturliga miljö. Jag och Benjamin hade turen att få massa privata turer i en liten, öppen, bil, tillsammans med grymma guider. De var verkligen superduktiga, och så rädda om djuren. Hjärtat växte lite när våran guide hoppade ur bilen för att flytta på en jätteliten kameleont från vägen. Jag hade varit lite nervös innan.. Jag ville ju inte inkräkta på djuren, skapa stress på något sätt, så jag var så lättad att vara guider visade sån enorm respekt. De läste av djuren på ett väldigt proffsigt och helhjärtat sätt och var väldigt måna om att de skulle komma till oss, och inte tvärtom. Jag hade självklart kameran med mig och knäppte av lite bilder. Här är mina favoriter från resan:

När det kom till maten var det dock inte lika grymt, haha.. Vi bodde på ett av de antal hotellkomplex inne i safari-området. Vi valde inte det bästa och inte det sämsta. Vi är inte så kräsna med boende men denna gången var det faktiskt en riktig miss, haha. Upplevelsen blev inte bättre av att vi blev ätna av vägglöss första natten och därefter fick byta rum (vilket inte var självklart för personalen). Vi bokade hela vår safariresa som en tripp. Där hade vi redan "förvarnat" om att vi ville ha veganmat (och kommit med flera påminnelser om detta önskemål). Jag hade som vanligt förklarat vad helvegetarisk kost innebär och de försäkrade oss om att detta inte skulle vara några som helst problem. Vi fick höra att vi skulle äta på hotellet, där det fanns alternativ på menyn, på kvällarna, och ha mat med oss på dagarna till själva turerna, men inget av detta stämde alls. Alla måltider var på hotellet, som absolut inte hade några helvegetariska alternativ. De hade två lakto-ovo-vegetariska alternativ varav ett gick att göra om till helvegetariskt. Det var en grekisk sallad utan fetaost, men oliverna var slut, haha, så jag blev serverad isbergssallad och tomat, utan dressing, och fick betala fullpris. Nu låter jag kanske krävande, men i ett såhär avgränsat område utan möjlighet till alternativa restauranger eller matbutiker kan man ju tycka att det ska finnas något alternativ. Jag tycker också generellt sett att det är väldigt oklart hur så många som jobbar på restaurang är så otroligt omedvetna om olika typer av "specialkost". Tycker man stöter på detta överallt! Jag förklarade att jag inte äter djur, inte mjölk eller ägg osv; "fisk?". Nej. Inte det djuret heller. Det blev pommes och sallad de två första dagarna, sedan en dag så fanns det vita bönor i tomatsås till frukost, så sen på kvällen lyckades jag tjata till mig bönor med ris. Det var det jag fick äta under denna delen av resan, men det var det värt!

Kapstaden

I Kapstaden var det verkligen superenkelt att ta sig fram som vegan! Veganrörelsen där är etablerad och det var aldrig några frågetecken om vad jag åt och inte åt. Här bodde vi dessutom i ett guesthouse med kök så vi lagade lite mat själva och åt alltid frukost hemma. Utbudet i matbutikerna liknande det svenska utbudet, d.v.s. väldigt bra. Jag tänkte direkt gå på våra favoritrestauranger, för det fanns en del.

The Hungry Herbivore

The Hungry Herbivore toppar listan över de bästa veganrestaurangerna jag besökt, någonsin. Klicka in på deras hemsida om ni vill dräggla lite. Restaurangen ligger centralt i Kapstaden, har bra priser, jättebra service och supertrevlig personal. Vi åt här ungefär hela tiden, haha. Om vi åt lunch här kunde vi med oss take-away middag för kvällen. Vi har testat ca allt på menyn och jag kan varmt rekommendera deras pizzor! De har en "double cheese" med cashewost och hemmagjord mozzarella och så var det vår favoritpizza, "Chef's special", med bacon och avokado (låter sjukt men var så sinnesjukt gott!). Förrutom grymma pizzor har de massa annat gott; bowls, hamburgare, våfflor (yeeees!!!) och cupcakes. Jag kan inte prisa detta stället nog, haha.

Raw and Roxy

Next up har vi Raw and Roxy. Ännu ett helvegetariskt ställe som serverar allt från sallader till bakverk och supergoda drycker. Vi var bara här en gång och åt frukost, Benjamin var inget fan, jag gillar det dock. Vi valde nog bara fel just när vi var där, haha.. Vi åt sen frukost och det vi ville ha när vi först beställde var tyvärr slut så vi "nöjde oss" med chokladpannkakor med bananglass. Tyckte miljön var supertrevlig, utbudet bra, och maten fräsch och väldigt snygg. Öppet kök får alltid ett stort plus!

Plant

Nästa besök var på restaurangen Plant. En väldigt hyllad restaurang förstod vi. Helvegetariskt utbud och mycket att välja mellan. Många rätter som man inte ser på den vanliga veganska menyn (så som pasta carbonara och Mac & Cheese). Personligen var jag inte jätteimponerad över smakerna här.. Jag åt quesdillas, vilket annars för mig är ett säkert kort, men den var inte helt 100%. De hade hursom väldigt mycket goda bakverk att välja bland! Limecheesecaken var supergod! Här vill jag också ge pluspoäng för bra service och väldigt skön stämning.

Scheckters Raw

Ännu ett jättebra ställe, Scheckters Raw! Detta blev lite av en favorit hos mig; grymt fräsch mat, jättemycket goda, intressanta juicer, sockerfria desserter, frukost, allt. Vi besökte detta stället ett par gånger och var lika nöjda med maten varje gång. Kan varmt rekommendera deras Zen Bowl och falafel wraps med tzatziki. Alla deras "raw organic treats" är verkligen to die for och perfekta att ta med to go som mellanmål. Här drack jag även massa grym kombucha, vilket är mycket mer populärt i Sydafrika än här hemma i Sverige, men så gott när det är varmt ute!

Vi var ju borta i över två veckor, så detta är bara ett utbud av de restauranger vi besökte. Har fokuserat på de helvegetariska, men som sagt, i Kapstaden hade de flesta ställen alternativ! Jag rekommenderar såklart Sydafrika som resemål på alla sätt och vis - vegan eller ej. Vi hade en jättebra resa!